Maximaal Genieten - Sleutels voor een vrijer, blijer en lichter leven

MODULE 1: 

De Basis - Optimaal contact met jezelf: Lichaam, Zelfbeeld en Energieveld

 

Goed in contact staan met jezelf is een absolute voorwaarde voor het leiden van een gelukkig en fijn leven. In deze eerste module gaan we dan ook terug naar die onmisbare basis. 
Je gaat meer contact leren maken met je lichaam, op verschillende manieren. Je lichaam is namelijk een heel bijzonder en ondersteunend instrument, wat jou kan helpen om dichter bij jezelf en de vreugde die in jou zit te komen. 
Daarbij komen ook je zintuigen aan bod. Door bewuster gebruik te gaan maken van je zintuigen kom je vanzelf meer in het hier en nu. In het moment van nu is zoveel moois te vinden, maar we kijken er vaak overheen, we zien het niet meer .... en daardoor missen veel mensen veel van de schoonheid en de vreugde van het (dagelijks) leven. Daar gaan we verandering in aanbrengen.
Daarnaast wil ik ook graag dat je anders, oftewel positiever, naar jezelf leert kijken. Want jouw zelfbeeld en gevoel van eigenwaarde zijn echt fundamentele bouwstenen van je leven en welzijn.
Tenslotte ga ik je leren hoe je jouw energieveld bewust kan neerzetten, beschermen en ontdoen van negatieve energie. Daarbij ga je ook ervaren hoe krachtig je eigen levensenergie wel niet is!
Veel plezier met deze eerste module!

 

1 - Wandelen als natuurlijk medicijn

Toen ik, jaren geleden alweer, een burnout had werd me aangeraden om veel te gaan wandelen. En niet alleen tijdens die burnout ben ik met de vele voordelen van wandelen in aanraking gekomen. Minimaal 45 minuten wandelen, het liefst elke dag, is namelijk zo’n beetje de beste vorm van beweging die je maar kunt krijgen! 
Er is veel onderzoek gedaan naar de positieve effecten van wandelen op onze fysieke en mentale gezondheid. Zo is het bijvoorbeeld goed voor je bloeddruk, cholesterolgehalte, spijsvertering, immuunsysteem en nog vele andere fysieke processen. Wandelen stimuleert zelfs de aanmaak van nieuwe hersenverbindingen. Door regelmatig te wandelen neemt ook je geestelijke stress af. Dit werkt als een natuurlijk anti-depressivum, door de aanmaak van serotonine, endorfine en vitamine D (via zonlicht). En het zijn deze stofjes die voor een blij en gelukkig gevoel zorgen! 
Lopen doet dit trouwens nog meer dan andere vormen van beweging of sport, daar is ook weer onderzoek naar gedaan. En het kost niets, dus dat sportschool abonnement kun je ook meteen opzeggen ;-) 
Natuurlijk heb ik hier een oefening aan verbonden, dat voelde je al aankomen :-) Want je kunt wel weten dat iets goed voor je is, dat geeft alleen nog geen enkele garantie dat je het ook daadwerkelijk gaat doen!

* OEFENING *

Kijk eens op welke manier jij wandelen in je dagelijkse of wekelijkse routine kunt verweven. Als het even kan in de natuur, want daarin komt jouw systeem automatisch tot rust en ervaar je (dus) meer helderheid. Spreek nu, terwijl je dit leest, met jezelf af dat je in ieder geval een x aantal keer per week een wandeling gaat maken (maar leg de lat ook weer niet te hoog door meteen voor dagelijks te willen gaan). Wanneer kun je hiermee beginnen? Blok deze tijd vervolgens in je agenda en kom daar dan ook niet meer aan. 
Wat helpt om ook echt te gaan als het moment daar is - ook en juist als je het heel druk hebt! - is om simpelweg niet meer met jezelf in discussie te gaan hierover. Zo geef je excuses geen ruimte en kan het steeds meer een vast onderdeel van jouw routine gaan worden. Hou hierbij ook in gedachten dat elke keer dat je gaat wandelen al een positief effect heeft en dus winst is!
Om het leuk en interessant te houden voor jezelf en voor je brein kun je verschillende routes afwisselen. Neem ook eens een andere weg dan je normaal doet: wat kom je dan allemaal tegen onderweg? Probeer je hierbij zoveel mogelijk te laten leiden door wat je gevoel je ingeeft, in plaats van vooraf een route te plannen of te overdenken. Ik doe dit graag op reis en zo ontdek je vaak als vanzelf de mooiste dingen. Maar ook in je eigen vertrouwde omgeving kun je hiermee spelen.

 

2 - Het contact met je lichaam herstellen

Via je lijf kun je in contact komen met diepere lagen van jezelf én met je hogere zelf, oftewel je ziel. Joy is een echte zielskwaliteit. En die vreugde moet je voelen! Meer contact maken met je lichaam is dan ook essentieel voor dit doel.
Bovendien staan veel mensen tegenwoordig niet goed meer in contact met hun eigen lichaam, waardoor ze uiteindelijk steeds verder van zichzelf (en hun grenzen) afdrijven.
Een van de meest bijzondere functies van jouw lichaam is dat het precies weerspiegelt hoe het (werkelijk) met je gaat. Dit fijnbesnaarde instrument spreekt altijd de waarheid en liegt nooit tegen je! Je lijf heeft dus een signaalfunctie en het communiceert voortdurend met je. Maar luister jij ook?
Ga je wat vaker en bewuster afstemmen op je lijf en voel wat op dat moment aandacht vraagt in jou. Nu hoef je echt niet elke dag te gaan mediteren als je daar geen zin in hebt, dat doe ik zelf ook niet .... Het is al een hele goede oefening om meerdere malen per dag even kort met je aandacht naar binnen te gaan. Dat kun je gewoon doen terwijl je achter je laptop zit, of als je staat te wachten bij een stoplicht bijvoorbeeld. Je hoeft zelfs niet ergens apart te gaan zitten, tenzij je dat prettig vindt natuurlijk.

* OEFENING *

Deze oefening kun je overal en altijd doen, zo vaak als je wil, en je hebt er niet lang voor nodig. Maak even contact met je lichaam, door kort je lijf te scannen. Stel jezelf dan de vraag: Hoe voel ik me eigenlijk? Wat is er nu, in dit moment? Let op: ga niet analyseren wat je precies voelt of waar dat allemaal mee te maken kan hebben! Dan schiet je weer in je hoofd. Ervaar alleen maar even - zonder oordeel - hoe je lichaam aanvoelt op dit moment. Wat merk je zoal op in jezelf? Er kunnen allerlei sensaties zijn, waaronder ook spanning of pijn. Dat is OK. Alles wat je nu voelt is OK! Dat kun je eventueel ook tegen jezelf zeggen. Ga nergens mee in gevecht. Je ademhaling volgen helpt om je focus bij jezelf en je lichaam te houden. 
Om het nog wat krachtiger te maken kun je ook even je hand op je hart of op je (onder)buik leggen. Hoe voelt dat? Wat doet deze handeling met je? 
Het kan zijn dat er beelden of inzichten omhoog komen als je deze oefening doet, die kun je daarna opschrijven als je dat fijn vindt. Door hiermee te oefenen ga je steeds beter opmerken wat er (echt) in jezelf omgaat en kun je daar ook naar gaan handelen. En dat werkt empowerend én bevrijdend!

 

3 - De schoonheid om je heen leren zien

Ik kan me nog goed herinneren dat ik als twintiger in Thailand aan het backpacken was, in mijn eentje. Ik zat heerlijk op het dek van een boot, zoevend op weg naar een van de vele tropische eilanden die dit prachtige land rijk is. De lucht was blauw, de zon stralend, en langzaam maar zeker kwam mijn bestemming dichterbij. Toen we eenmaal om het eiland heenvoeren om aan te leggen, openbaarde dit stukje paradijs zich opeens in al haar pracht! Het was één groot feest van prachtige groene palmbomen, witte stranden en majestueuze krijtrotsen in het azuurblauwe water. Met nog een paar hutjes op palen en wat kleurige vissersbootjes erbij om het af te maken. Het was echt magisch en (bijna) ongelofelijk! Mijn mond viel er letterlijk van open en ik kreeg tranen in mijn ogen. Dat ik hier echt naartoe ging, wow!!! Maar toen ik vervolgens om me heen keek om mijn verrukking te delen, leek ik de enige te zijn met deze reactie, de enige die al deze schoonheid echt ZAG. Die überhaupt leek op te merken hoe onvoorstelbaar mooi het eiland werkelijk was .... De rest van de mensen pakte gewoon hun tas om van boord te gaan, zonder verdere zichtbare beroering, alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Dit is me op reis daarna nog weleens vaker overkomen trouwens, maar ook gewoon in Nederland valt het me vaak op hoeveel mensen met oogkleppen op lijken te lopen, onbewust van hun omgeving en wat er eigenlijk wel niet allemaal te ervaren (lees: genieten) valt!

In de psychologie bestaat het verschijnsel ‘habituatie’ oftwel gewenning: we reageren niet meer (zo sterk) op bepaalde prikkels na herhaaldelijke blootstelling. Dat heeft natuurlijk een functie, want anders zouden we waarschijnlijk constant overprikkeld zijn. Maar de andere kant hiervan is dat we de dingen om ons heen vaak niet echt meer ZIEN voor wat ze werkelijk zijn. Zoals kinderogen dat nog wel doen bijvoorbeeld. Kleine kinderen kunnen nog echt verrukt zijn van een klein bloemetje en dat is iets prachtigs! Die vreugde is iets heel oorspronkelijks en krachtigs. Pure Joy!

* OEFENING *

Kijk een volgende keer als je naar buiten gaat eens wat bewuster om je heen. Hierdoor ‘land’ je meteen meer in het hier en nu, waardoor je ervaring van het huidige moment zich kan verdiepen. Verwonder je over (de pracht van) je omgeving, als door de ogen van een kind, alsof het allemaal nieuw is wat je ziet .... Er is zoveel beschikbaar voor jou om van te genieten, je moet het alleen wel leren zien! Mijn man vraagt vaak grappend, als ik weer eens struikel over een stoepje: ‘Zat je weer teveel om je heen te kijken?’ :-) 
Dus: wat is er NU in je directe omgeving wat jou een fijn gevoel geeft? Waar kun je allemaal schoonheid in vinden? Waar word je blij van? Wat raakt je? Dat kunnen bijvoorbeeld dingen zijn als: bloemen, een mooi gebouw, de verse geur van brood van de bakker, een speelse puppy, een liefdevolle omhelzing van een koppel dat je op straat ziet, noem maar op .... er is zóveel! 
Probeer voor dit proces de tijd te nemen en je gevoel te volgen. Kijk eens welke mooie details je kunt ontdekken in de architectuur om je heen. Stop even bij die aantrekkelijke etalage vol lekkere taarten. Hoe ruiken die kleurige bloemen of dat groene kruid dat je daar ziet eigenlijk? Loop ernaar toe, sta er even bij stil. Vul je longen op met hun pure geur. Hoe voelt de grond onder jouw voeten, dat zand in je hand? Raak het aan. Speel ermee. Gebruik je zintuigen, je hebt ze niet voor niets!

 

4 - Je schaduwkanten in het licht zetten

We hebben allemaal dingen die we positief waarderen in onszelf, bepaalde kwaliteiten of eigenschappen bijvoorbeeld waar we blij mee zijn of trots op. Ook al kun je die misschien niet allemaal zomaar even opnoemen, je hebt ze gegarandeerd! Deze kanten van onszelf laten we over het algemeen makkelijk zien aan anderen.
Daarnaast heb jij, net als ieder ander, ook schaduwkanten. Hier gaat het over datgene in jou waar je over het algemeen wat minder happy mee bent, wat je misschien liever niet zou hebben of waarvan je denkt dat je het moet veranderen. Deze kanten van jezelf toon je niet zo graag aan de buitenwereld. Misschien hou je ze zelfs wel verborgen, uit angst voor afkeuring. Dat heb je immers al eens meegemaakt in het verleden, waardoor je er zelf óók het stempel negatief en/of ongewenst op bent gaan drukken. Om ze vervolgens in de schaduw te zetten. Daar ben je je trouwens vaak helemaal niet bewust van (geweest). Maar nu is de tijd aangebroken om jouw schaduwkanten opnieuw in het licht te gaan zetten!

Dit onderdeel gaat mij echt aan het hart, want er zijn nog zoveel mensen die worstelen met hun zelfbeeld en gevoel van eigenwaarde .... veel téveel. Velen van ons hebben deep down het gevoel niet goed genoeg of niet OK te zijn. En als je worstelt met een negatief zelfbeeld en/of een lage eigenwaarde, dan heeft dat enorm veel impact op jouw leven en welzijn. Sterker nog: dan is het eigenlijk zo goed als onmogelijk om een gelukkig, vreugdevol en vrij leven te creëren! Ik zou dus heel graag willen dat je anders naar jezelf gaat kijken. Want het is niet WAAR dat je niet goed genoeg bent. Dat bepaalde eigenschappen die je hebt niet OK zijn. Er is niets mis met je. Er ontbreekt ook niks aan je. Dat is een ingeprente, valse boodschap die van buiten afkomstig is geweest. Jij hoeft nooit iemand anders te worden. Het is juist de bedoeling dat jij helemaal JEZELF wordt! In de breedte en de diepte. Met inbegrip van al jouw kanten, licht én donker. En dat je jezelf ook zo durft te laten zien aan de wereld. Je bent namelijk niet voor niets precies wie JIJ bent. Zo ben je bedoeld! En dus ben je per definitie helemaal goed, precies zoals je bent. Probeer dit echt even goed tot je door te laten dringen .... en begin daarna pas aan de oefening.

* OEFENING *

Zie bovenstaand werkblad met de boom. Je kunt voor deze oefening dit voorbeeld gebruiken of je kunt je eigen boom tekenen, dat maakt verder niet uit, als er maar ruimte is om dingen op te hangen in de takken. 
De linkerzijde van de boom is de kant waar de zon op valt. Die kant staat dus in het licht. Hier mag je nu alle kwaliteiten, talenten en eigenschappen van jezelf in zetten waar je positief over bent. Waar ben je allemaal blij mee? Wat vind je leuk aan jezelf? Waar ben je trots op? Wat kun je goed? Wat zeggen andere mensen voor positiefs over jou?
Je voelt hem al: de rechterzijde van de boom is de schaduwzijde. Hierin komen de dingen te hangen waar je wat minder blij mee bent: ‘zwakkere’ kanten, valkuilen of ‘slechte’ eigenschappen bijvoorbeeld. Wat vind je niet leuk of goed aan jezelf? Wat veroordeel je in jezelf? Welke kritiek krijg je weleens te horen? Probeer hierin zo eerlijk mogelijk te zijn, want dan help je jezelf het beste!
Als je dit gedaan hebt, kijk dan eens naar de boom als geheel. Wat voor gevoel geeft dit beeld je? Valt je misschien ook iets op en zo ja, wat? Pak vervolgens een item van de schaduwzijde en zet dit eens in het licht. Wat voor positiefs kun je ontdekken aan die ‘zwakkere’ of ‘slechte’ eigenschap? Ik kan zelf bijvoorbeeld behoorlijk lui zijn. Maar ik kan ook echt héél hard werken. Mijn luiheid helpt me om mijn enorme drive in balans te houden. Een ander voorbeeld. Stel dat mensen jou weleens bot noemen. Dit heeft niet direct een positieve connotatie, maar er zit wél een bepaalde kwaliteit achter! Een kwaliteit die een beetje is doorgeschoten, zoals (teveel) ‘eerlijkheid’ bijvoorbeeld. Voel je hem? 
Als je anders leert kijken naar jouw schaduwkanten, komen die uiteindelijk ook in het licht te staan. Met als gevolg dat jij je beter én completer zult voelen!

 

5 - Visualisatie: Spelen met je eigen energieveld

In de basis is alles energie. Alles .... jij dus ook! Zo hebben we allemaal een energieveld om ons heen. Dat is niet direct zichtbaar maar (onbewust) wel voelbaar. Heb je weleens gehad dat je iemand voor het eerst ontmoette en diegene meteen graag mocht, of juist niet? Ik wel in ieder geval :-) Je energie introduceert je al voordat je nog maar iets gezegd hebt! We reageren daar onderling ook op, veel meer dan op woorden bijvoorbeeld .... De energie van andere mensen kan je gemakkelijk beïnvloeden, vaak zonder dat je het zelf door hebt. Dit geldt zowel in positieve als in negatieve zin. En die energie van anderen kan in jouw eigen energieveld blijven hangen, waardoor je last kunt krijgen van iets wat niet eens van jezelf is.
Gelukkig heb je heel veel invloed op je eigen energiehuishouding en daar kun je ook bewust mee spelen. Mijn visualisatie laat jou dat ervaren! Jouw energieveld is ook echt je eigen ruimte. In de oefening gaan we die ruimte neerzetten en afbakenen. Ik leer je hoe jij jezelf energetisch kunt beschermen en ontdoen van negatieve energie. Maar je gaat nog meer ontdekken! Ik wil graag dat je jouw eigen levensenergie en kracht voelt stromen. Want dat is iets heel bijzonders en fijns ....
Ik raad je aan regelmatig deze oefening te doen en dan het liefst aan het begin van de dag. Zo zet je jouw energie voor die dag meteen goed neer!

* OEFENING *

> Linkje toevoegen naar Soundcloud!!!!



English