Maximaal Genieten - Sleutels voor een vrijer, blijer en lichter leven

MODULE 2: 

Herprogrammeer jouw ‘DVD’ - Anders leren Denken

 

In module 2 tot en met 4 leer ik je hoe je anders kan gaan denken, voelen en doen. Je gaat als het ware je eigen ‘DVD’ herprogrammeren. Als je deze informatie, tips en oefeningen eenmaal gaat toepassen, zal er een grote positieve shift plaatsvinden in jou zelf én in jouw leven! 
We gaan nu eerst aan de slag met het denken en met jouw gedachtenwereld. Dit is niet de eenvoudigste module, maar wel een van de belangrijkste. Dat komt omdat het denken een (alles)bepalende rol is gaan spelen in hoe we tegenwoordig leven. Veel mensen zitten overwegend in hun hoofd en daarmee heeft hun denkgeest niet alleen de regie, maar ook vrij spel gekregen. We gaan natuurlijk allemaal weleens op in gedachten, maar dat is niet wie je wérkelijk bent. Je BENT niet je gedachten, je HEBT gedachten .... en die kun jij zelf managen! Ik ga jou leren waarom dat belangrijk is en hoe je dat kunt doen. 
Je leert hoe je jouw focus kan verleggen, van negatief naar positief. Dat geeft andere resultaten en een beter gevoel!
We gaan aan de slag met de ‘innerlijke criticus’, want dit is een van de grootste joy killers die er bestaat! Je krijgt van mij de tools om deze krachtige innerlijke stem - die we allemaal hebben - onschadelijk te maken. 
Ook ga ik je laten zien hoe je een hardnekkige belemmerende overtuiging om kan zetten in een positieve, helpende overtuiging. 
Nu volgt allereerst een stukje theorie. Zorg er trouwens wel voor dat je alles doorneemt en niets overslaat, want er zit steeds een specifieke opbouw in de modules. Veel succes en, niet te vergeten, plezier! :-)

De meeste mensen zitten zoals gezegd het grootste deel van de tijd in hun hoofd. Ze worden voortdurend in beslag genomen door hun eigen gedachten, die hen alle kanten op slingeren. We denken ongelofelijk veel: zo’n 40.000-60.000 gedachten per dag (!!) Gelukkig komen lang niet al die gedachten ook in ons bewustzijn en dat is maar goed ook, want anders zouden we gek worden! 
In je hoofd zitten is in meerdere opzichten onwenselijk en zelfs problematisch, vooral omdat het denken van nature niet zo’n happy camper is. Sterker nog: een groot deel van de gedachten die dagelijks in jou opkomen zijn negatief gekleurd, of jij je daar nu bewust van bent of niet .... En al die negatieve gedachten hebben een grote en directe invloed op hoe jij je voelt. 
Als jij je graag fijner, positiever en blijer wil voelen zul je moeten leren om:

- Je aandacht bewust te verleggen: van een negatieve naar een positieve focus
- Je gedachten en dan vooral de ‘innerlijke criticus’ te managen

Hier gaan we dan ook mee aan de slag in deze module!

 

'The only thing you should ever try to control is your own mind'

 

1 - Structureel jouw focus verleggen

Dit onderdeel bevat meteen een van de belangrijkste boodschappen van mijn hele programma: verleg je focus! In de praktijk is dat niet zo makkelijk als het misschien klinkt, omdat het betekent dat je je brein zult moeten herprogrammeren. Ons brein is vanuit de evolutie sterker gericht op negatieve dan op positieve informatie. In de psychologie heet dit de ‘negativity bias’. Je hersenen zoeken negativiteit als het ware op. Om daar een voorbeeld van te geven: heb je weleens gemerkt dat het stukken moeilijker is om van een slechte eerste indruk af te komen dan van een goede? Ook hebben veel mensen meer moeite om hun eigen kwaliteiten te zien dan hun ‘zwakkere’ punten te benoemen bijvoorbeeld.
Ook al is het dus niet zo makkelijk om je eigen programmering te veranderen, jouw hersenen zijn daartoe wel prima uitgerust want ze zijn plastisch. Er worden voortdurend nieuwe verbindingen aangelegd en oude afgebroken/gedeactiveerd die je niet (meer) gebruikt. Dat is dus een geweldig perspectief voor verandering! Natuurlijk vraagt dit wel de nodige tijd, energie en oefening. Maar als je het eenmaal in de vingers krijgt, gaat er een hoop veranderen in jouw realiteit!

Het is allemaal een kwestie van Focus, Focus, Focus .... op de juiste dingen. Richt je aandacht op dat wat je WEL wil ervaren, want dat wat je aandacht geeft groeit. Dit is een natuurwet. Het lijkt zo simpel en in wezen is het dat ook. De meeste mensen zijn echter vooral gericht op wat ze NIET willen en denken daar ook steeds aan. Maar daarmee creëren ze juist meer van wat ze niet willen ervaren! Een voorbeeld: als jij bang bent om ziek te worden, is de kans groot dat je gedachten steeds in de richting gaan van: ‘Ik wil niet ziek worden’, ‘O jee, als ik maar geen .... krijg ’, ‘Wat zijn dat voor pijntjes die ik voel’ etc. Je haalt geen gezonde, maar ziektebeelden voor je geest. En waar je op gefocust bent, daar krijg je meer van. Dus door hier steeds aan te denken, trek je precies datgene aan in jouw realiteit wat je zo graag wil vermijden!

Gelukkig kun je dit zelf shiften. Dat doe je dus door je aandacht bewust en zoveel mogelijk te richten op dat wat je wél wil .... in plaats van op dat wat je niet wil of wat je juist wil vermijden. Dan zal dit steeds sterker/groter worden en het andere afnemen. Dit is een van de magische manieren waarop jij zelf jouw werkelijkheid kunt creëren! Het is iets wat verder gaat dan positief denken op zich, of ergens anders aan denken. Dit is een meer structurele shift. Het begint allemaal met bewustzijn en dat is vaak al het halve werk :-) 
Ik zou zeggen: ga zo snel mogelijk met onderstaande oefening aan de slag en blijf hier ook serieus mee oefenen. Je hersenen hebben immers tijd nodig om nieuwe verbindingen aan te leggen en die te verstevigen!

* OEFENING * 

  1. Merk op dat je gedachten een negatief loopje met je nemen, waardoor je je niet fijn voelt. Vaak kun je dat merken aan je lichaam, door pijn of spanning die optreedt bijvoorbeeld. Denk ook nog maar even terug aan de oefening in module 1, waarin je leerde om contact te maken met je lichaam en daar vaker op af te stemmen. Mocht je ongemak ervaren dan is dat OK, dat mag er ook zijn .... veroordeel je ervaring niet en veroordeel jezelf er al helemaal niet om! Dit is alleen niet iets waar je méér van wil en dat hoeft ook niet, want nu jij je hiervan bewust bent geworden heb je de keuze om bij te sturen
  2. Stap bewust uit de negatieve gedachten trein waar jij je in bevindt. Je kunt dit extra ondersteunen door het te visualiseren (zie het plaatje hieronder)
  3. Bepaal daarna wat je wel wil. Waar wil je wel heen? Hoe wil je je wel graag voelen? Wat wil je juist wel ervaren? Waar word je wel blij van? Hoe wil je wel dat het wordt? Richt DAAR vervolgens je aandacht op! Ga er actief aan denken en stuur je gedachten in de door jou gewenste richting. Laten we als voorbeeld nog even teruggaan naar het niet ziek willen worden. Blijf dan dus niet denken aan ziekte, maar stem je juist af op gezondheid en je goed voelen. Haal DAT voor de geest. Visualiseer het! Voel het!!
  4. Merk op wat deze oefening doet met jou. Voel je een verschil en zo ja, hoe/wat/waar? Merk je na verloop van tijd ook een verschil op in jouw realiteit?

 

Als de gedachten trein dreigt te ontsporen

Wanneer de trein in je hoofd op hol is geslagen en angst/paniek veroorzaakt, zeg dan duidelijk STOP tegen jezelf en adem een paar keer diep in en uit. Een goede oefening in zo’n geval is om bewust je beide voeten op de grond te zetten om weer even te aarden en die verbinding te voelen. Dat helpt om uit je (doorrazende) hoofd te komen. Je kunt er ook nog bij visualiseren dat je de energie bewust laat zakken, vanuit je hoofd je lichaam in, richting je hart. Probeer dat maar eens.
En onthoud dit: hoe reëel het ook allemaal mag lijken en aanvoelen, het verhaal wat door je angst/paniekgedachten wordt geschetst is NIET ECHT. Echt niet! Laat je daarom niet teveel meeslepen door de inhoud van die gedachten, maar verleg je aandacht en breng de suggesties uit deze paragraaf in praktijk.

 

De vraag is eigenlijk steeds: waar richt jij vooral je aandacht op? In het algemeen geldt dat de beleving van Joy sterk toeneemt als je oog hebt én houdt voor de positieve aspecten die altijd aanwezig zijn. In elke situatie, ervaring, mens of ding is iets moois te vinden .... ook al kunnen die zich soms nog zo uitdagend presenteren. Als je vooral energie blijft steken in negatieve aspecten is een ding zeker: daar wordt het leven niet leuker en jij niet blijer van!

NB:
Ik wil nog wel even opmerken dat het heel belangrijk is dat je niet met je negatieve gedachten in gevecht gaat! Probeer je er niet tegen te verzetten, ook al zijn bepaalde gedachten echt niet fijn. Want dan krijg je alleen nog maar meer innerlijke strijd. Het gaat er niet om dat je stopt met (die gedachten te) denken. Dat je überhaupt zou kunnen stoppen met denken is echt een mythe. Ja, het denken kan stilvallen, tijdens meditatie bijvoorbeeld of een creatieve bezigheid, maar dat duurt meestal niet lang. Waar het om gaat is dat je de gedachten die in jou opkomen leert managen! Daar gaan we het hierna verder over hebben.

 

2 - Je gedachten en de innerlijke criticus leren managen

Negatieve gedachten kunnen op zichzelf trouwens niet zoveel kwaad. Dat is het goede nieuws :-) Het probleem is alleen dat we vrijwel automatisch geneigd zijn onze negatieve gedachten ook te geloven. En dat terwijl veel negatieve gedachten helemaal niet waar zijn, hoe echt of reëel ze ook mogen lijken! Zolang je niet hebt geleerd je eigen gedachten te managen, kunnen ze je overal mee naartoe nemen. En dat is meestal niet naar de fijnste plekken dus ....
Een negatieve, pijnlijke gedachte waar jij geloof aan hecht zorgt voor een dito gevoel, zoals je ook in het schema hieronder kunt zien. Je gedachten hebben dus een directe invloed op je gevoelens (en indirect ook op je gedrag).

Hoe zou het zijn als je het besluit zou nemen dat je je vanaf nu niet meer zomaar laat meevoeren door al die negatieve gedachten die jou ongelukkig maken, maar dat je zelf weer de regie gaat voeren? Baas in eigen hoofd worden: dat kan echt! Ik spreek trouwens ook uit eigen ervaring, want ik heb zelf net zo goed lopen worstelen met mijn eigen gedachten machine .... soms had ik zelfs zoveel last van mijn hyperactieve hoofd dat ik er bijna gek van werd! Natuurlijk duiken er nog weleens wat van die oude gedachten op. Maar het is nu meestal heerlijk rustig van binnen en mijn negatieve gedachten hebben eigenlijk geen macht meer over mij. Als ik dit kan bereiken, dan kan jij dat ook!!

Als je volop wil kunnen genieten van het leven, dan zul je hoe dan ook alert moeten zijn op de gedachten in jou die dit gevoel ondermijnen. Een van de grootste Joy killers die er bestaat is de ‘innerlijke criticus’. Ik ga je leren hoe je deze krachtige innerlijke stem, die we allemaal hebben, onschadelijk kan maken. Het aanpakken van je eigen innerlijke criticus is een van de effectiefste manieren om je blijer, positiever en gelukkiger te gaan voelen!
De criticus is dat deel van jou wat graag de hele dag commentaar levert op alles wat je niet goed doet in zijn ogen. Je kent hem ongetwijfeld! Hij heeft overal wat over te zeggen en te zeuren. Het is nooit goed .... In sommige mensen is deze stem zo dominant en negatief aanwezig dat ie hen het leven zuur maakt. De criticus vertegenwoordigt de boodschappen die jij tijdens je leven hebt gekregen vanuit je gezin van herkomst, school, andere mensen, de maatschappij en dergelijke. Die boodschappen heb jij vervolgens op een bepaalde manier geïnterpreteerd en geïnternaliseerd. Et voilà: de criticus werd geboren. We hebben er allemaal een van binnen, niemand uitgezonderd. Het helpt om te weten dat, hoewel de criticus het je echt moeilijk kan maken als je hem op zijn woord gelooft, hij van oorsprong een beschermende functie heeft. Zo wil hij je bijvoorbeeld beschermen tegen afwijzing, kritiek en falen.
We gaan er nu eerst eens voor zorgen dat jij je bewust(er) wordt van hoe de criticus in jou zelf te werk gaat. Om hem vervolgens te gaan temmen met de tools die je van mij krijgt.

* OEFENING *

Deze oefening bestaat uit twee delen. Maak nu eerst een lijstje van wat jouw criticus eigenlijk allemaal over jou zegt. Niet de fijnste oefening misschien, maar wel noodzakelijk .... Op welke momenten en in welke situaties wordt hij actief? Wat is de trigger? Wat voor effect heeft de criticus op jou? Om hier wat meer structuur in aan te brengen kun je bijvoorbeeld noteren: 

  • de gebeurtenis
  • jouw gedachten (vanuit de innerlijke criticus dus)
  • je gevoel
  • je gedrag 

Dit uitschrijven zorgt ervoor dat je bepaalde patronen gaat zien. En het helpt ook goed om het een volgende keer beter te herkennen!

De volgende stap is de negatieve invloed van de criticus aan banden te leggen. Ik geef je hieronder een aantal tips om in de praktijk te brengen. Kies er nu minimaal twee uit die met jou resoneren en ga daarmee oefenen!

  • Herinner jezelf eraan dat jij dit niet bént, maar dat dit slechts een stem is die in jou zit. En die heeft niet de waarheid over jou in pacht!
  • Je kunt de criticus een naam geven of glimlachen als je hem herkent. Zo maak je je er losser van
  • In essentie heeft de criticus alleen maar macht over jou als je hem gelooft. Als je last krijgt van wat hij allemaal roept en je slecht gaat voelen, vraag jezelf dan eens af: Klopt dit eigenlijk wel? Is dit echt zo? Is het reëel wat de criticus zegt?
  • Wat ook helpt is om er (meteen) een positieve gedachte tegenover te zetten. Wat ging er wel goed, wat kan je wel, etc.
  • Tegen een dierbare vriend zou je nooit zo praten als de criticus doet, dus waarom wel tegen jezelf?? Hoe zou je wat de criticus zegt kunnen ombuigen naar iets wat een stuk vriendelijker en positiever is? 
  • Visualiseer dat je letterlijk de volumeknop van de criticus zacht(er) zet
  • Maak een innerlijke voorstelling van de criticus en maak dit beeld vervolgens kleiner

 

3 - Hoe je jouw negatieve overtuigingen kunt transformeren

Nog een niveau dieper dan gedachten vind je overtuigingen. Die kun je zien als een soort ingesleten ‘waarheden’. Jouw persoonlijke overtuigingen geven weer wat jij diep van binnen gelooft over jezelf en het leven, wat jij als waarheid bent gaan bestempelen op basis van je levenservaringen. 
Er zijn positieve, helpende overtuigingen en negatieve, remmende overtuigingen. Jouw eigen overtuigingen geven via je gedachten, gevoelens en gedrag vorm aan jouw realiteit (zie ook de figuur hieronder). Een voorbeeld: ‘Het leven is een feestje’ versus ‘Het leven is zwaar’. Je kunt je voorstellen dat iemand die de positieve overtuiging heeft een stuk prettiger door het leven zal gaan dan degene met de negatieve variant. In die zin bepalen je overtuigingen zelfs je realiteit!

Overtuigingen zijn krachtig en liggen diep en stevig in ons verankerd. Het zijn eigenlijk een soort programmeringen. Je bent je er meestal niet van bewust, maar ze hebben dus wel heel veel invloed .... niet alleen op hoe je je voelt, maar ook op jouw levensweg. Een remmende overtuiging die niet wordt aangepakt kan je in het slechtste geval een leven lang blokkeren. Terwijl een positieve overtuiging je juist vleugels geeft. Daarom is het ook zo zinvol om negatieve overtuigingen op te sporen en om te zetten! Ik ga je nu leren hoe je dat kunt doen.

Ik ben benieuwd: wat geloof jij eigenlijk over jezelf, over het leven, over andere mensen? Heb je daar weleens bewust bij stilgestaan? Veelvoorkomende persoonlijke (en negatief gekleurde) overtuigingen zijn bijvoorbeeld: ‘Ik ben niet goed genoeg’, ‘Ik moet perfect zijn’, ‘Ik mag niet falen’, ‘Ik ben het niet waard’, ‘ Ik moet de controle houden’, ‘Ik mag pas genieten als het werk af is’ .... en zo is er nog een hele waslijst.

* OEFENING *

We gaan nu een negatieve overtuiging die jij over jezelf hebt opsporen en ombuigen. Pak hiervoor pen en papier. Het is de bedoeling dat je gewoon noteert wat er in je opkomt. Ga er dus niet teveel over nadenken of censureren!

  1. Vul de volgende zin aan: ‘Wat ik diep van binnen geloof over mezelf is ....’ Wat vind jij niet OK aan jezelf? Waar heb je moeite mee, als je naar jezelf kijkt? Wat veroordeel je misschien wel? Waarop denk je dat andere mensen jou afwijzen? Een overtuiging kan op allerlei levensgebieden betrekking hebben trouwens: gezondheid, werk, geld, relaties, persoonlijke ontwikkeling, noem maar op!
  2. Welk van je antwoorden op deze vragen raakt je nu het meeste? Wat is de overtuiging die hierbij hoort? Probeer echt tot de kern te komen: wat zit erachter/eronder?
  3. Heb je deze boodschap ooit van iemand meegekregen of heb je dit zelf geconcludeerd?
  4. Is dit echt WAAR wat je gelooft? Waaruit blijkt dat dit NIET zo is? Met andere woorden: welke tegenbewijzen kun je vinden?
  5. Wat heeft het je tot nu toe opgeleverd om in deze negatieve overtuiging over jezelf te geloven? Wat heb je erdoor kunnen vermijden bijvoorbeeld? Als jij de overtuiging hebt ‘Ik mag niet falen’ kan het heel goed zijn dat je ergens niet aan begint en dus ook je nek niet hoeft uit te steken. Wat zou het je gaan opleveren als je deze negatieve overtuiging niet meer zou hebben? Schrijf ook dat op!
  6. Zet deze negatieve overtuiging nu om in een positieve, wél helpende overtuiging. Bijvoorbeeld: ‘Ik mag er zijn’ in plaats van ‘Ik doe er niet toe’. Zorg er in ieder geval voor dat de formulering voor jou op zijn minst geloofwaardig is. Dus niet van: ‘Ik kan niet schilderen’ naar ‘Ik ben de nieuwe Picasso’ :-)
  7. Steeds wanneer je merkt dat je vanuit de oude negatieve overtuiging denkt of handelt, ga je dit ‘counteren’ door jezelf te herinneren aan de nieuwe overtuiging
  8. Het is sowieso belangrijk om jezelf steeds opnieuw te confronteren met je nieuwe positieve overtuiging, zodat deze echt in je systeem kan integreren. Doe dit hoe dan ook dagelijks, voor een periode van 4 weken. Bijvoorbeeld door post-its met deze overtuiging op te hangen op plekken waar je veel komt in huis, een screensaver in te stellen of de nieuwe overtuiging hardop tegen jezelf uit te spreken. Ook ’s ochtends en/of ’s avonds een (zelf) ingesproken opname op je telefoon afluisteren kan goed werken

Heb je de smaak te pakken gekregen en wil je graag nog een negatieve overtuiging ombuigen? Super! Ik zou je willen aanraden om er dan steeds eentje tegelijk te doen, voor het beste resultaat!

 

4 - VIDEO: Een nieuwe zienswijze

>> Linkje toevoegen!!



English