Maximaal Genieten - Sleutels voor een vrijer, blijer en lichter leven

MODULE 3: 

Herprogrammeer jouw ‘DVD’ - Anders leren Voelen

 

In deze derde module gaan we het hebben over gevoelens. In verband met de werkbaarheid gebruik ik de termen ‘gevoelens’ en ‘emoties’ door elkaar heen trouwens, dus waar het een staat kun je ook het ander lezen. 
Het omgaan met gevoelens van angst, verdriet en boosheid (inclusief alle afgeleiden daarvan) vinden veel mensen moeilijk. En dat is eigenlijk nog een understatement .... Het is zelfs zo dat we sterk geconditioneerd zijn om steeds maar weer weg te gaan bij onze eigen pijn. Dat helpt alleen niet, want door zo om te gaan met je gevoelens raak je alleen nog maar verder van huis. 
Ik ga je leren hoe je op een andere, gezonde en constructieve manier om kunt gaan met de dynamiek van gevoelens. Hoe je jouw emoties echt kunt gaan toelaten en ook weer loslaten. Dat maakt zóveel verschil!
Maar er is nog veel meer mogelijk! Als jij je graag gelukkig wil voelen bijvoorbeeld, dan kun je dit zélf actief oproepen. Je bent geen speelbal van je omstandigheden. En je hoeft ook niet af te blijven wachten tot de sterren goed staan en jij je toevallig een keertje happy voelt .... nee, daar heb je zelf alle invloed op!
Ook komt er weer een video aan bod, waarin ik het ga hebben over hoe je meer Joy kunt ervaren door het verleden en de toekomst naar het nu te halen.
Geniet van deze module!

1 - Zelf een gewenst gevoel oproepen

Je kunt actief een gevoel oproepen waar je naar verlangt, je hoeft dus niet af te blijven wachten totdat jou dat een keertje overkomt. Het is echt heel belangrijk dat je dit goed beseft! Als jij je graag blij wil voelen, of je wil een andere positieve emotie ervaren, dan kun je daar bewust voor kiezen en dit zelf creëren. Hoe fijn is dat?
En de twee oefeningen hieronder zijn relatief makkelijk in praktijk te brengen, dus dat is ook alvast geen excuus meer ;-)

* OEFENING A *

Door statements of mantra’s te gebruiken kun je heel goed een gevoel wat je op dat moment graag wil hebben, oproepen in jezelf. Dit kun je gaan affirmeren door bijvoorbeeld een van de volgende zinnen te gebruiken:

  • ‘Ik wil me blij voelen’ of ‘Ik wil blijdschap voelen’
  • ‘Ik voel me opgewekt’
  • ‘Ik ben happy’
  • ‘Ik kies nu voor vreugde’

Je kunt natuurlijk ook een eigen zin samenstellen die helemaal goed voor jou voelt. Door die zin vervolgens in jezelf - of liever nog hardop - uit te spreken breng je de juiste energie in beweging. Probeer het maar eens! Richt je aandacht even helemaal op het door jou gewenste gevoel. Voel je het al? Versterk dat gevoel nog maar een tandje. Vul je hele lichaam en energieveld ermee op!

* OEFENING B *

Een hele simpele maar effectieve oefening is deze: glimlach! Ook al voel je je dus niet zo, dat maakt niet uit. Breng je mondhoeken maar eens omhoog  en je zult zien dat je gevoel vanzelf mee verandert. 
Andersom werkt dit ook zo. Wanneer je bijvoorbeeld merkt dat je jouw gezicht in een frons hebt, kun je bewust je gelaatsuitdrukking aanpassen. 
Ontspan! Dat is ook je natuurlijke staat. Dit kun je trouwens altijd doen wanneer je spanning opmerkt ergens in je lijf. Even bewust ontspannen door daar je aandacht op te richten en/of door jezelf dit ‘commando’ te geven. Merk je wat dit doet?

 

2 - VIDEO:  Extra genieten van verleden en toekomst

>> link toevoegen!

 

'What you resist persists'

 

3 - Hoe je het beste kan omgaan met lastige gevoelens

Wanneer je te maken krijgt met ‘lastige’ gevoelens zoals angst of verdriet, dan wil je daar waarschijnlijk graag zo snel mogelijk weer vanaf. We voelen ons nu eenmaal niet graag ‘slecht’. Daarom zijn we onbewust steeds geneigd om onze gevoelens weg te drukken, weg te eten, weg te rationaliseren of op welke andere manier dan ook weg te werken. Zodat we er niet mee hoeven te dealen en ze vooral niet hoeven te voelen. Maar daardoor gaan die gevoelens niet weg. Integendeel: waar je je tegen verzet blijft juist bij je! Dus hoe meer jij met bepaalde gevoelens in gevecht gaat, hoe meer die gevoelens aan je zullen blijven kleven.

De paradox van emoties is dat die je pas met rust laten als ze er mogen zijn. Gevoelens willen eigenlijk alleen maar gevoeld worden als ze in je opkomen. Daarin zit vaak heel veel ruimte voor verandering. Vaak verdwijnt de emotie vanzelf als je die eenmaal kan toelaten. Onthoud maar dat emoties ook gewoon energie zijn, niets meer en niets minder! Die energie wil alleen maar even door jou heen bewegen en neemt vanzelf weer af, net als de golven in de zee.
Bovendien is het onmogelijk om je de hele tijd goed te voelen. Dat kan helemaal niet en dat moet je ook niet willen. Zo zit het leven niet in elkaar en jij als mens ook niet. Er zullen naast blijdschap (en alle afgeleiden daarvan) dus ook altijd emoties als angst, verdriet en boosheid blijven opkomen. Hoe meer je dit kunt accepteren, hoe meer je jezelf helpt!

Hoe ga jij eigenlijk om met jouw gevoelens? Mogen die er zijn of vind je het soms knap lastig om ermee om te gaan? Wat is jouw voorkeursmanier om niet te voelen? Heb je de neiging jouw gevoelens weg te drukken, zorg je dat je steeds druk bezig blijft, pak je het liefst een zak chips, probeer je het allemaal weg te redeneren, te negeren of te controleren? Hoe werkt dat bij jou?

* OEFENING *

Als je op een gezondere manier met je gevoelens om wil leren gaan, zodat je meer rust en ruimte gaat ervaren, kun je deze stappen en tools toepassen:

  1. Accepteer dat je je op dat moment voelt zoals je je voelt. Ook al voel je je k^#!* dus! Het is er immers toch al. Als jij je ertegen verzet, lijd je dubbelop en kom je er zoals gezegd alleen nog maar meer aan vast te zitten. Je kan bijvoorbeeld tegen jezelf zeggen: ‘Het is OK dat ik me nu zo voel’, ‘Fuck it’, of wat dan ook bij jou past
  2. Probeer vervolgens ook daadwerkelijk ruimte te geven aan dat gevoel. Dat kan je bijvoorbeeld op deze manieren doen:
  • Je kunt het gevoel bewust uitnodigen: ‘OK .... (angst/boosheid etc.), kom maar, je bent welkom’ of een andere formulering die voor jou goed voelt. Als je meer een beelddenker bent kun je visualiseren dat je een deur of een sluis openzet bijvoorbeeld, waardoor het gevoel je lijf kan binnenstromen
  • De energie van een (sterke) emotie kan zich soms door je hele lichaam heen bewegen. Daar hoef je niet bang voor te zijn, je lichaam kan dit aan en het neemt ook vanzelf weer af! Het is alleen maar energie .... probeer die gewoon te laten stromen en alleen maar de beweging ervan te volgen in je lijf
  • Ga met je aandacht naar binnen. Waar in jouw lichaam bevindt zich de emotie? Waar voel je dat? In je buik bijvoorbeeld, je hart, je keel, ....? Hoe voelt het? Hoe ziet het eruit? Blijf er gewoon even bij met je aandacht. Probeer niet in je hoofd te schieten en te gaan analyseren waarom je dit gevoel nu hebt, waar het allemaal mee te maken heeft of waar het vandaan komt! Blijf er in plaats daarvan alleen maar even bij aanwezig. Merk vervolgens op wat er daardoor verandert

 

'E-motion is just energy in motion'

 

4 - Je gevoelens loslaten en een shift maken

Je weet nu hoe belangrijk het is om jouw gevoelens ook echt toe te laten. Maar het is net zo belangrijk om ze vervolgens ook weer los te laten. De dynamiek van gevoelens is als een dans, waarbij het de kunst is om de juiste balans te bewaren tussen ruimte geven aan je gevoel en je aandacht ook weer verleggen, zodat je er niet door meegesleept wordt.

Loslaten kan soms behoorlijk lastig zijn. Emoties hebben van zichzelf namelijk een zuigende werking, waardoor je er gemakkelijk in kan blijven hangen. En dat helpt natuurlijk niet. Zwelgen in emoties, zoals sommige mensen neigen te doen, betekent ook dat je er te sterk mee bent geïdentificeerd. Terwijl het met emoties net zo werkt als met gedachten: je hebt ze, maar je bent ze niet!

Een tip:

  • Om losser te komen van emoties waar je mee worstelt, kun je proberen de toeschouwer positie in jezelf wat meer te ontwikkelen. Hoe doe je dat? In plaats van je te vereenzelvigen met een bepaalde emotie die je op voelt komen, er in te duiken en er een mee te worden, neem je bewust wat meer afstand. Wanneer je een stukje ‘uitzoomt’ - en dus niet inzoomt op de emotie in kwestie, zoals vaak gebeurt - kun je veel beter observeren wat er allemaal in jou gebeurt op zo’n moment. En kun je bovendien bewust je eigen reactie bepalen. Hiermee geef je de emotie niet de kans om jou over te nemen. Let daarbij ook op je gedachten en taalgebruik. Zeg niet: ‘Ik ben verdrietig’, maar: ‘Ik voel me verdrietig’ of ‘Ik heb verdriet’. Voel je het verschil?

In het onderdeel ‘Anders leren Denken’ hebben we het al gehad over het belang van de juiste focus. Ook waar het op gevoelens aankomt telt dat. Uiteindelijk kun je namelijk zelf kiezen: wil jij je zo blijven voelen als je je nu voelt, of wil je iets anders ervaren? In het laatste geval kun je zelf een shift maken, door voor een ander gevoel te kiezen en daarop te gaan focussen. Net zoals dat met je gedachten werkt dus. Stel bijvoorbeeld dat jij je down voelt. In dat geval helpt het niet om steeds tegen jezelf te blijven zeggen hoe down je je wel niet voelt, want daardoor neemt die ervaring alleen maar toe. Waar je je aandacht op richt wordt groter, weet je nog? En je wilt je toch beter voelen, niet slechter? Bepaal dus hoe je je wél wil voelen, laten we zeggen: vrolijk! Ga je dan daarop afstemmen, door actief aan vrolijke dingen te denken. Roep het gevoel van vrolijkheid in je hele systeem op. Je kunt ook vrolijke dingen gaan doen, zoals naar de kermis gaan of een ijsje met 5 verschillende bolletjes bestellen bijvoorbeeld .... gewoon voor de fun! :-)

Wanneer je meer aandacht hebt voor het positieve dan het negatieve, dan kan de balans niet anders dan in die richting doorslaan. Simpel, niet eenvoudig zoals je inmiddels weet .... dus ga hier serieus mee oefenen!

In de volgende module gaan we kijken naar wat je allemaal (anders) kan doen, op het niveau van je gedrag dus, om meer te gaan genieten. Zo wordt jouw handleiding steeds een stukje completer!



English